Pretraži ovaj blog

19.12.16

Dom naroda odobrio Nacrt zakona o šumama FBiH

Skoro godinu dana nakon što je Vlada FBiH objavila Prednacrta Zakona o šumama FBiH [Januar, 2016.] te utvrdila i u parlamentarnu proceduru uputila Nacrta Zakona o šumama FBiH [Maj, 2016.], isti je Dom naroda Parlamenta FBiH prihvatio. Naime, Dom naroda Parlamenta FBiH na sjednici održanoj 15. 12. 2016. godine odobrio je većinom glasova Nacrt zakona o šumama FBiH i uputio ga u tromjesečnu javnu raspravu.

Šta donosi Nacrt ?

U prethodnim člancima objasnili glavne razloge zbog kojih Federacija BiH nema zakon o šumama, a u ovome ćemo ukratko predstaviti šta donosi ponuđeni Nacrt. 

U obrazloženju koje je ponudio Predlagač [Federalno ministarstvo poljeprivrede, vodoprivrede i šumarstvo], navodi da Nacrt Zakona poštuje zahtjeve lokalne samouprave, da su jasno precizirane obaveze ali i odgovornost i sankcije u oblasti gospodarenje šumama, te da nema preklapanja nadležnosti između kantona i Federacije BiH. U odnosu na Zakon o šumama iz 2002. godine, u kojem je bilo nepotpunih definicija šume i šumarskih pojmova, u novom su izvršene određene korekcije i dopune pojmova koji su usklađeni s međunarodno prihvaćenim definicijama, kao i specifičnostima šumskih ekosistema i iskustvima šumarske struke u BiH. Nacrtom Zakona ostavljena je mogućnost osnivanja više šumskoprivrednih društava na nivou kantona ukoliko se to pokaže opravdanim, a na osnovu stručnog elaborata kojeg može izrađivati naučno-istraživačka ustanova iz oblasti šumarstva [Stari Zakon je predvidio jedno ŠPP na nivou kantona]. Ovim zakonom su predviđene daleko veće kazne za nepoštivanje odredbi kako za korisnike šuma tako i za sve one koji se ponašaju suprotno zakonu. Lokalnim zajednicama je omogućeno da učestvuju u donošenju planskih akata na osnovu kojih se gospodari u šumarstvu kao i da im se naknada za korištenje šuma plaća direktno na njihove račune a po izdatim fakturama. Uloga čuvanja šuma vraćena je ŠPP i predviđene su daleko veće kazne za nelegalno ponašanje.

Reakcije na odobreni Nacrt Zakona o šumama FBiH

Ponuđeni Nacrt izazvao je burne reakcije, koje u značajnoj mjeri oslikavaju stavove pojedinih aktera šumarske politike u FBiH.

SOGFBiH i predstavnici općina u svom priopćenju su istakli da ponuđeni Nacrt ne može biti osnova na izradu Prijedloga Zakona. Također navode da Nacrt nije ispoštovao Presudu Ustavnog suda [Male naknade za korištenje šuma, isključene iz upravljanja šumama]. Predsjednik Grupacije šumarstva i drvne industrije Privredne komore FBiH smatra da pojedina rješenja iz ponuđenog teksta zahtjevaju značajne institucionalne, pravne, ekonomske i organizacijske promjene, odnosno da su ista prekomplikovana i neprovodiva u praksi. Po njegovom mišljenju, ponuđena rješenja stavljaju šumsko-privredna društva u nepovoljan finansijski položaj. Predsjednik Skupštine Udruženja inženjera i tehničara šumarstva Federacije BiH također je iznio niz zamjerki, navodeći da se: "šuma ne posmatra kao resurs sa stanovišta održivog gospodarenja šumama, nego kao plijen". Nacrt je postavio zaista ozbiljna ograničenja za osiguranje održivog gospodarenja šumskim resursima, dajući jedinicama lokalne samouprave potpunu autonomiju po pitanju korištenja ovih sredstava. Član 73. dozvoljava jedinicama lokalne samouprave da: "dobijena sredstva [6%] po osnovu naknade za korištenje države šume koriste u skladu sa svojim potrebama." Iz prethodnog proizilazi upitnost obnavljanja šuma, odnosno osiguravanja proste i proširene biološke reprodukcije. Predstavnici poslodavaca su takođe imali primjedbe i to na nove namete, upozoravajući da bi to moglo dovesti do problema isplate plata radnicima (vidi Prilog 1. Član 70. Naknade za općekorisne funkcije šuma).

Očigledno je da svi akteri šumarske politike u FBIH imaju određene primjedbe na ponuđeni tekst Nacrta Zakona o šumama FBiH, što samo po sebi podrazumjeva nastavak procesa usklađivanja različitih stavova po naprijed navedenim spornim pitanjima. Ukoliko se želi postići konsenzus u vezi ključnih pitanja koja se odnose na vlasništvo, upravljanje, gospodarenje i distribuciju korisit od šume, potrebno je saslušati sve aktere, osigurati punu transparentnost procesa i po mogućnosti postići najviši stepen usaglašenosti svih zainteresiranih strana.

Imajući u vidu funkcije šuma i činjenicu da šume i šumska zemljišta u Federaciji BiH čine oko 60 posto ukupnog životnog prostora, održivo upravljanje i gospodarenje šumama i šumskim zemljištem predstavlja nesumnjiv vitalni državni interes. Osnovni cilj novog Zakona bi trebao biti očuvanje šuma i šumskog zemljišta, te jačanje ekološke, ekonomske i socijalne funkcije šuma kao jednog od najvrijednijih obnovljivih prirodnih resursa BiH.  

(Muamer Čehić, MA šumarstva)


Izvor:

Čehić, M,. "Uloga i zahtjevi lokalnih zajednica u procesu kreiranja šumarske politike u FBiH", završni rad II ciklusa, Šumarski fakultet Univerziteta Sarajevo, 2016. godine
FMPViŠ: "Novim zakonom utvrđuju se odgovornosti i sankcije u oblasti šumarstva", zvanična stranica, http://fmpvs.gov.ba/V_2/novosti_j?i=255&l=bh (16. 12.. 2016.) 

Nema komentara:

Objavi komentar